Coloplast

Közvélemény-kutatás, kreatív tervezés - Coloplast
 

Az ügyfél rövid bemutatása

ColoplastA Coloplast magas színvonalú és innovatív gyógyászati segédeszközöket gyárt, többek között sztómazsákokat, vizeletgyűjtő zsákokat, mellprotéziseket és krónikus sebekre kötszereket. A cég nem pusztán magas minőségű termékeket állít elő, hanem arra is törekszik, hogy azok külső megjelenésének folyamatos fejlesztésével támogassa a felhasználók mindennapi jó közérzetét, alkalmassá tegye őket az önálló és magabiztos életre.

A Coloplast termékeit elsősorban kórházak és egyéb egészségügyi intézmények vásárolják. 5 országban gyártják a termékeket, Dánián kívül még Magyarországon, az Amerikai Egyesült Államokban, Kínában és Franciaországban.

Szakmai kihívás

A magyarországi cég mint gyógyászati segédeszköz gyártó úgy döntött, hogy nem pusztán szavakban, hanem tettekben is az egészséges életmódot hirdeti, és munkavállalóit is erre kívánja ösztönözni. Ezért fél év felkészülési időszak után „Nemdohányzó vállalattá” kívánt alakulni. A Coloplast azért kereste meg az ST Scope-ot, hogy ebben támogatást nyújtson.

Az intézkedés bevezetése előtt a Coloplastnál a munkavállalók 41 százaléka dohányzott, messze az országos átlag fölötti arány képviseltek tehát a dohányosok.

A belső kommunikáció deklarált célja volt:

  • a dolgozók legyenek tisztában a dohányzás kockázataival,
  • minél szélesebb körben legyen elfogadott a „nemdohányzás” mint érték,
  • a korábban megfogalmazott és meghirdetett cél, hogy a Coloplast „nemdohányzó vállalat” úgy valósuljon meg, hogy közben a dolgozók ne tanusítsanak ezzel kapcsolatban ellenállást.

Mögöttes célok:

  • a Coloplast imidzsének alakítása (egészségügyi termékeket gyártó cégről van szó, amihez az egészséges munkavállalók képe, vagy az ezért tett erőfeszítés ténye is hozzátartozik),
  • lehessen kimondani, hogy a Coloplast „nemdohányzó” vállalat.

A mi megoldásunk

coloplast_mi_az_igazsag_1Első körben kérdőíves felmérést végeztünk a Coloplast munkavállalóinak körében. A kutatásnak kettős célja részben a dohányzással kapcsolatos szokások, attitűdök, vélemények megismerése, részben a munkavállalók tájékoztatása, indirekt módon történő befolyásolása volt. Ez utóbbi célt szolgálták a köztudatba bedobott gondolatok, mint például a nemdohányzó vállalat célkitűzése, a dohányzás közösségi ügyként való felfogása, vagy a dohányzás kevésbé ismert következményei (meddőség, impotencia, csontritkulás). E miatt tartottuk fontosnak a teljes körű kikérdezést.

A kutatásból kiderült, hogy a válaszadók 53 százaléka támogatta a nemdohányzó céggé válás tervét. Az ellenzők kevesebben voltak, de számuk, arányuk egyáltalán nem volt elhanyagolható (31%). A fennmaradó 16 százalékot nem érdekelte az ügy, tehát nem támogatta, de nem is ellenezte a tervet.

A kérdőíves felmérés eredményeiről a munkahelyi vezetők a szokásos, bevett kommunikációs csatornákon tájékoztatták a dolgozókat. E mellett néhány fontos adatot látványosan, plakáton is elérhetővé tettünk. Ezek a plakátok heteken át láthatóak voltak úgy, hogy rendszeresen újabb és újabb plakátokat, mindig új és új tartalommal, helyeztünk ki a belső hirdetőtáblákra.

coloplast_mi_az_igazsag_2Ezzel egyidőben a cég dohányzásról való leszokást segítő programot indított, amelyben komoly támogatást nyújtott a leszokni vágyóknak (orvosi állapotfelmérés, rágó, tapasz, akupunktúra stb.).

Eredmények

A Coloplast a tervezett időpontban „Nemdohányzó munkahellyé” vált, a korábbi kijelölt dohányzóhelyeket megszüntették, és az épület előtt sem lehetett dohányozni. A munkavállalók elfogdták az intézkedést, a döntésnek semmilyen negatív visszhangja nem volt.

A kampányt a menedzsment sikeresnek ítélte, és vállalaton belül nemzetközi szinten is bemutatta.